Συντάχθηκε στις 03 Σεπτεμβρίου 2025 .
«Οἱ προτυπώσεις τοῦ Τιμίου Σταυροῦ»
Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,
Οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας θέσπισαν ἡ δεσποτική ἑορτή τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ νά ἑορτάζεται στίς 14 Σεπτεμβρίου, τήν ἑπομένη δηλαδή τῆς ἑορτῆς τῶν ἐγκαινίων τοῦ Ναοῦ τῆς Ἀναστάσεως, πού τιμῷνται τήν 13ην Σεπτεμβρίου. Ὁ Ναός τῆς Ἀναστάσεως ἀνεγέρθηκε στά Ἱεροσόλυμα ἀπό τόν Μέγα Κωνσταντῖνο καί τήν μητέρα του τήν ἁγία Ἑλένη στόν ἱερό τόπο τῆς εὑρέσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ καί τοῦ Παναγίου Τάφου, ὅπως σώζονται μέχρι σήμερα.
Ὡρίστηκε μάλιστα οἱ δύο Κυριακές, πού δορυφοροῦν αὐτήν τήν ἡμερομηνία, νά ὀνομάζονται τιμητικά «πρός τῆς Ὑψώσεως» καί «μετά τήν Ὕψωσιν», ὅπως συμβαίνει στίς μεγάλες δεσποτικές ἑορτές τῶν Χριστουγέννων καί τῶν Θεοφανείων, φανερώνοντας ἔτσι καί τήν Ὕψωση τοῦ Τιμίου Σταυροῦ ὡς μεγάλη δεσποτική ἑορτή.
Κατ’ αὐτές λοιπόν τίς Κυριακές διαβάζονται ἀποστολικά καί εὐαγγελικά ἀναγνώσματα σχετικῶς μέ τό νόημα, τίς προτυπώσεις, τούς συμβολισμούς καί τήν χάρη τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ, ὥστε νά βοηθούμαστε στήν βίωση τοῦ μυστηρίου τοῦ Σταυροῦ.
Σήμερα, ὁ Κύριός μας, μέσα ἀπό τό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα, πού εἶναι εἰλημμένο ἀπό τό 3ο κεφάλαιο τοῦ Eὐαγγελίου τοῦ Ἰωάννου, ἀναφέρθηκε στήν προτύπωση τοῦ Τιμίου Σταυροῦ ἀπό τόν Μωϋσῆ, ὅταν ἐκεῖνος ὕψωσε στήν ἔρημο τό χάλκινο φίδι, ὥστε νά τό βλέπει, ὅποιος δαγκωνόταν ἀπό τά φαρμακερά φίδια τῆς ἐρήμου καί νά μήν πεθαίνει ἀπό τό δηλητήριο. Κι ὅπως ὁ Μωϋσῆς ὕψωσε τό φίδι στήν ἔρημο, ἔτσι εἶπε ὁ Κύριος, πώς πρέπει και ὁ Ἴδιος νά ὑψωθεῖ ἐπί τοῦ Σταυροῦ, ὥστε ὅποιον δαγκώνει ὁ διάβολος μέ τήν ἁμαρτία, νά προσβλέπει στόν Ἐσταυρωμένο Χριστό καί νά μήν πεθαίνει ἀπό τό δηλητήριο τῆς ἁμαρτίας. Ὁ διάβολος μέ τή μορφή τοῦ φιδιοῦ ξεγέλασε τούς πρωτόπλαστους καί γι’ αὐτό παρομοιάζεται μέ φίδι. Κι ἐπειδή, ὅπως τότε στήν ἔρημο ἦταν ἀδύνατο νά μήν πληγωθοῦν οἱ ἄνθρωποι ἀπό τά δηλητηριώδη δαγκώματα τῶν φιδιῶν, ἔτσι και σήμερα μέσα στόν κόσμο εἶναι ἀδύνατο νά μήν προσβληθοῦν οἱ ἄνθρωποι ἀπό τήν ἁμαρτία. Ὁ Ἐσταυρωμένος Χριστός λοιπόν παρέχει τό ἀντίδοτο τοῦ δηλητηρίου τῆς ἁμαρτίας, ὥστε ὁ ἄνθρωπος νά ζήσει καί να μήν πεθάνει. Καί τό ἀντίδοτο αὐτό δέν εἶναι ἄλλο ἀπό τό ἄχραντο Σῶμα καί τό τίμιο Αἷμα τοῦ Χριστοῦ τά ὁποῖα μεταλαμβάνουμε «εἰςἄφεσιν ἁμαρτιῶν καί εἰς ζωήν τήν αἰώνιον.»
Ἡ Παλαιά Διαθήκη ἔχει πολλές προτυπώσεις τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ. Σύμφωνα μέ τή διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας μας, ἡ ἀκατάλυτη καί θεία Του δύναμη ἐκτείνεται καί στούς Ἁγίους καί Δικαίους, πού ἔζησαν στήν χρονική περίοδο τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης δηλαδή πρό τῆς ἐναθρωπήσεως τοῦ Κυρίου μας. Κάποιες μάλιστα ἀναφορές φανερώνουν τόσο καθαρά τό μυστήριο τοῦ Σταυροῦ στήν Παλαιά Διαθήκη, ὥστε μποροῦμε νά ὁμιλήσουμε, ὄχι ἁπλά γιά προτύπωση ἤ προεικόνιση, ἀλλά γιά προφητική ἐξαγγελία.
-Στό βιβλίο τῆς Ἐξόδου γιά παράδειγμα ὁ Μωϋσῆς ἐνώπιον τοῦ ἀδιεξόδου, καθώς ὁ λαός εὑρισκόταν μπροστά στήν Ἐρυθρά θάλασσα καί ὁ στρατός τοῦ Φαραώ τούς καταδίωκε, λαμβάνει ἐντολή ἀπό τόν Θεό νά ἐκτείνει τήν ράβδο του κάθετα στήν θάλασσα. Τότε ἄνοιξαν τά νερά καί πέρασαν στήν ἀπέναντι ὄχθη, «ἀβρόχοις ποσίν» δηλαδή χωρίς νά βρέξουν οὔτε τά πόδια τους, περπατώντας πάνω στόν ξηρό πυθμένα τοῦ βυθοῦ. Ὅταν πέρασε κι ὁ τελευταῖος, ἐπειδή τούς ἀκολουθοῦσαν τά στρατεύματα τοῦ Φαραώ, μέ ὁριζόντια ἔκταση τῆς ράβδου του πάλι, τά νερά ἔκλεισαν. Ὁ λαός ὁδηγήθηκε στή σωτηρία του μέσα ἀπό τό σημεῖο τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, πού σχημάτισε ἡ ράβδος τοῦ Μωϋσῆ πάνω ἀπό τά νερά τῆς Ἐρυθρᾶς θάλασσας.
-Ἀργότερα, πάλι στό βιβλίο τῆς Ἐξόδου κι ἐνῶ ὁ λαός τοῦ Θεοῦ ἔπρεπε νά πολεμήσει μέ τούς Ἀμαληκίτες, ὁ Μωυσῆς στάθηκε στόν λόφο ἀπέναντι ἀπό το πεδίο τῆς μάχης καί γιά ὅσο χρόνο εἶχε τά χέρια του ἀνοικτά καί ἐκτεταμένα σέ σχῆμα σταυροῦ νικοῦσαν οἱ Ἰσραηλίτες. Ὅταν κουρασμένος κατέβαζε τά χέρια του, τότε νικοῦσαν οἱ Ἀμαληκῖτες. Πῆγαν λοιπόν ὁ ἀδελφός του ὁ Ἀαρών καί ὁ Ὤρ καί κρατοῦσαν τά χέρια του ἀνοικτά σέ σχῆμα σταυροῦ μέχρι πού νίκησαν οἱ Ἰσραηλίτες. Τά χέρια του Μωϋσῆ, τά ὁποῖα σχημάτισαν τόν Σταυρό, σέ συνδυασμό μέ τά πρῶτα γράμματα τῶν ὀνομάτων τῶν δύο, οἱ ὁποῖοι τοῦ κρατοῦσαν τά χέρια, τό Α (ἀπό τό Ἀαρών) καί τό Ω (ἀπό τό Ὤρ), μᾶς θυμίζουν τήν γνωστή ἔκφραση τοῦ Χριστοῦ ἀπό τήν Ἀποκάλυψη (α 8), ὅταν εἶπε «Ἐγώ εἰμί τό Α και τό Ω» καί δηλώνουν ξεκάθαρα πώς ὁ Σταυρός τοῦ Χριστοῦ σώζει καί ἀναδεικνύει νικητές.
-Ἕνα ἀπό τά ἀναγνώσματα ἐπίσης τοῦ Ἑσπερινοῦ τῆς ἑορτῆς τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ ἀναφέρεται στήν θαυμαστή μετατροπή τῶν πικροῦ καί ἀκατάλληλου νεροῦ τῆς πηγῆς Μερρᾶ σέ γλυκό καί πόσιμο νερό. Αὐτό τό θαῦμα συντελέσθηκε, ὅταν κατά τήν ἐντολή τοῦ Θεοῦ ὁ Μωϋσῆς ἔβαλε τή ράβδο του μέσα στά νερά τῆς πηγῆς. Ἐδῶ ἔχουμε μία προφητική ἀναφορά τῆς εὐλογίας καί τοῦ ἁγιασμοῦ ἐκ τοῦ τιμίου Σταυροῦ καί μάλιστα μιά προεικόνιση τῆς Ἀκολουθίας τοῦ Ἁγιασμοῦ. Ὅταν ὁ Ἱερεύς τελεῖ τόν ἁγιασμό, ἀφοῦ εὐλογήσει σταυροειδῶς τό νερό ἐμβαπτίζει σ’αὐτό τόν Τίμιο Σταυρό σέ ἀνάμνηση τοῦ βαπτίσματος τοῦ Χριστοῦ καί τό κάνει φορέα παντοτινό τῆς χάρης τοῦ Θεοῦ καί γι’ αὐτό ἄφθαρτο μέσο καθαγιασμοῦ τῆς ζωῆς μας.
-Τό σημεῖο τοῦ Τιμίου Σταυροῦ τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ ἀποτελεῖ τό ἐγγυημένο μέσο καταστολῆς κάθε ἐνάντιας δύναμης καί ἐπιβουλῆς ὁρατῶν καί ἀοράτων ἐχθρῶν. Στό μυστήριο τοῦ Βαπτίσματος ὁ Ἱερεύς εὐλογώντας σταυροειδῶς τό νερό λέγει ἐκφώνως: «Συντριβήτωσαν ὑπό τήν σημείωσιν τοῦ τύπου τοῦ Τιμίου Σταυροῦ Σου πᾶσαι αἱ ἐναντίαι δυνάμεις». Ὅπως ὁ Τίμιος Σταυρός ἁγιάζει τό νερό καί τήν κτίση ὅλη, ἔτσι ἁγιάζει καί μεταποιεῖ τή ζωή μας καί μᾶς περιφρουρεῖ. Ἀρκεῖ νά ἀξιοποιήσουμε τήν χάρη καί τή δύναμή Του, ὅπως μᾶς διαβεβαιώνει τό ἐξαποστειλάριο τῆς ἑορτῆς: «Σταυρός ὁ φύλαξ πάσης τῆς Οἰκουμένης, Σταυρός ἡ ὡραιότης τῆς Ἐκκλησίας, Σταυρός Βασιλέων τό κραταίωμα, Σταυρός πιστῶν τό στήριγμα, Σταυρός Ἀγγέλων ἡ δόξα καί τῶν δαιμόνων τό τραῦμα» .
Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί ,
Ἐμεῖς οἱ Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί ἔχουμε ἕνα ἐχθρό, τόν διάβολο, ἕνα πόλεμο, αὐτόν ἐναντίον τοῦ διαβόλου καί ἕνα ὅπλο, τόν Τίμιο Σταυρό τοῦ Χριστοῦ. Γι’ αὐτό καί οἱ αἱρετικοί, ὡς ἐχθροί τῆς πίστεως πολεμοῦν τόν Σταυρό καί τήν χάρη Του, πού ἀποδεδειγμένα βιώνουμε διαμέσου τῶν αἰώνων οἱ Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί. Μάλιστα ὁ στρατηγός Μακρυγιάννη τονίζει μέ ἔμφαση στά «Ἀπομνημονεύματά» του: «Ἐμεῖς μέ σκιάν μας τόν Τίμιον Σταυρόν ἐπολεμήσαμεν ὁλοῦθε... Καί αὐτός ὁ Σταυρός μᾶς ἔσωσε.» Γι’ αὐτό ὁ ἀπόστολος Παῦλος γράφοντας στούς Φιλιππησίους (γ 18) κλαίει γιά τούς ἐχθρούς τοῦ Σταυροῦ, δηλαδή ὅλους ἐκείνους, πού ἐναντιώνονται στόν ἐσταυρωμένο Κύριό μας καί ἀρνοῦνται νά ἀκολουθήσουν τό φρόνημα καί τή ζωή, πού ἐμπερικλείει καί ὑποδεικνύει στήν ἀνθρωπότητα ὁ Σταυρός Του, ἀδιαφορώντας ἐπίσης γιά τή χάρη καί τήν δύναμή Του ἐναντίον τῶν παθῶν καί τῆς ἁμαρτίας.
Εὐχή καί προσευχή ὅλων μας, ἄς εἶναι ἡ ἐπίκληση τοῦ Μεγάλου Ἀποδείπνου: «Ἡ ἀήτητος καί ἀκατάλυτος καί θεία δύναμις τοῦ τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ, μή ἐγκαταλίπῃς ἡμᾶς τούς ἁμαρτωλούς». Ἀμήν.
Εκτύπωση
Email
Συντάχθηκε στις 28 Αυγούστου 2025 .
«Ἡ προτύπωση τῆς Παναγίας στήν Κιβωτό τῆς Διαθήκης»
Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,
Εὑρισκόμενοι στό τέλος τοῦ Αὐγούστου, τοῦ κατ’ ἐξοχήν θά μπορούσαμε να ποῦμε «Θεομητορικοῦ» μηνός, ἑορτάζουμε τήν Κατάθεση τῆς τιμίας Ζώνης τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. Ἀφού ξεκινήσαμε τόν Αὔγουστο μέ τίς Ἀκολουθίες τῶν Παρακλητικῶν Κανόνων, κατόπιν ἑορτάσαμε μέ λαμπρότητα τήν Κοίμηση καί Μετάσταση τῆς Θεοτόκου γιά ἑννέα ὁλόκληρες ἡμέρες, ἐρχόμαστε σήμερα μέ τήν μικρά Θεομητορική αὐτή ἑορτή νά «κλείσουμε» τόσο τόν Αὔγουστο, ὅσο καί τό ἐκκλησιαστικό ἔτος, καθότι αὔριο 1η Σεπτεμβρίου εἶναι ἡ «Ἀρχή τῆς Ἰνδίκτου», δηλαδή κατά κάποιον τρόπο ἡ Ἐκκλησιαστική Πρωτοχρονιά.
Ὅπως ἀναφέραμε καί πάλι σέ ἕνα πρόσφατο κήρυγμά μας, ἡ Παναγία μας ξεχρέωσε τό κοινό ἀνθρώπινο χρέος τοῦ θανάτου, ἀλλά δέν παρέμεινε στόν τάφο γιά πάντα. Τρεῖς ἡμέρες μετά τήν ταφή της, ὅταν οἱ Μαθητές ἦλθαν καί ἄνοιξαν τόν τάφο στή Γεθσημανῆ γιά νά προσκυνήσει ὁ Ἀπόστολος Θωμᾶς, βρῆκαν τόν τάφο ἄδειο. Ἔμελλε στόν Θωμᾶ, ὁ ὁποῖος πιστοποίησε τήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ μετά ἀπό ὀκτώ ἡμέρες, νά πιστοποιήσει καί τήν μετάσταση τῆς Παναγίας μας στόν Οὐρανό. Σύμφωνα μάλιστα μέ τήν παράδοση ἔλαβε ἀπό τήν Ἴδια καί τήν τιμία Της Ζώνη, ὡς ἀπόδειξη τῆς ἐν ζωῇ μετά σώματος καί ψυχῆς μεταστάσεώς Της στούς Οὐρανούς.
Αὐτή ἡ τιμία Ζώνη τῆς Παναγίας μαζί μέ τήν τιμία Ἐσθῆτα Της, δηλαδή τό φόρεμά Της, τῆς ὁποίας τήν κατάθεση γιορτάζουμε στις 2 Ἰουλίου, ἔγιναν γιά τήν Ἐκκλησία ἀντικείμενα ὑψίστης λατρευτικῆς τιμῆς, ἐλλείψει ἄλλων ἱερῶν Λειψάνων Της, ἀφοῦ ἡ Παναγία μας μέ τό σῶμα καί τήν ψυχή Της μετέστη ἀναστημένη καί ζωντανή στή Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν κι εἶναι ἡ μόνη ἀπό τό ἀνθρώπινο γένος πού δέν περιμένει τήν ἀνάσταση τῶν νεκρῶν στη Δευτέρα Παρουσία τοῦ Κυρίου, ἀφοῦ ἤδη ἔχει ἀναστηθεῖ καί ζεῖ τη ζωή τοῦ μέλλοντος αἰῶνος, ὅπως προσδοκοῦμε ὁμολογώντας στό Σύμβολο τῆς Πίστεως.
Ὅπως ἀντιλαμβανόμαστε λοιπόν ἡ Ἐκκλησία μας σήμερα ἀφιερώνει τό ἕνα ἀνάγνωσμα καί ἐν προκειμένῳ τό ἀποστολικό, στή σημερινή θεομητορική ἑορτή. Ἀκούσαμε λοιπόν ἕνα τμῆμα ἀπό τό 9ο κεφάλαιο τῆς Προς Ἑβραίους ἐπιστολῆς τοῦ ἀποστόλου Παύλου, ἐκεῖ πού ὁ Ἀπόστολος ἐπιχειρεῖ νά καταδείξει ὅτι ὅλη ἡ λατρεία τοῦ Θεοῦ στήν ἐποχή τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, προεικόνιζε τήν ἐν πνεύματι καί ἀληθείᾳ λατρεία, ὅπως μᾶς τήν παρέδωσε ὁ Κύριος Ἰησοῦς Χριστός καί προτύπωνε τά ἱερά Πρόσωπα τῆς πίστεώς μας, κεντρική θέση στά ὁποῖα κατέχει ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος.
Περιγράφοντας λοιπόν ὁ Ἀπόστολος Παῦλος τήν Σκηνή τοῦ Μαρτυρίου, πού ἦταν ἕνας λυόμενος καί μεταφερόμενος ἀπό τόπου εἰς τόπον Ναός τοῦ Θεοῦ, στόν ὁποῖον ὁ Λαός τοῦ Θεοῦ προσέφερε τη θεία Λατρεία, πρίν χτισθεῖ ὁ Ναός τοῦ Σολομῶντος, ἀναφέρεται στά Ἅγια τῶν Ἁγίων, τό χῶρο δηλαδή πού ταυτίζεται μέ τό Ἅγιο Βῆμα τῶν Ἱερῶν μας Ναῶν καί λέει χαρακτηριστικά: «Ἐκεῖ ὑπῆρχε ἕνα χρυσὸ θυμιατήριον καὶ ἡ κιβωτὸς τῆς διαθήκης, ἡ ὁποία ἦτο ἀπὸ ὅλα τὰ μέρη σκεπασμένη μὲ χρυσάφι καὶ μέσα σ’ αὐτὴν ὑπῆρχε ἡ χρυσὴ στάμνα, ποὺ περιεῖχε τὸ μάννα, τή ράβδο τοῦ Ἀαρών, ποὺ εἶχε βλαστήσει, καὶ τίς πλάκες τῆς διαθήκης. Ἐπάνω δὲ ἀπὸ τὴν κιβωτὸν ἦσαν ἀπαστράπτοντα Χερουβείμ, τὰ ὁποῖα ἐπεσκίαζαν τὸ ἱλαστήριον».
Ἀκριβῶς γιά αὐτή τήν λεπτομερῆ ἀναφορά διαβάζεται τό συγκεκριμένο ἀπόσπασμα πρός τιμήν τῆς Θεομήτορος. Ἡ Σκηνή τοῦ Μαρτυρίου ἀρχικῶς καί ὁ Ναός τοῦ Σολομῶντος ἀργότερα προτύπωνε τήν Παρθένο Μαρία. Καί πιό συγκεκριμένα ἦταν ἡ προφητική εἰκόνα καί ἡ προτύπωση τοῦ ὑπερφυοῦς μυστηρίου, τῆς ἐνσαρκώσεως τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ, πού συντελέσθηκε μέσα στά σπλάχνα τῆς Παρθένου Μαρίας.
Μέ τόν τρόπο αὐτό ἡ Παναγία μας ἀναδείχθηκε ἡ ἀληθινή Σκηνή τοῦ Μαρτυρίου τοῦ Θεοῦ, ὁ ἐπίγειος ἄχραντος καί ἀκατάλυτος Ναός Του, ἡ ἔμψυχος καί ἄψαυστος, δηλαδή ἀνέγγιχτη, ἀπείραχτη, κιβωτός τῆς Διαθήκης τοῦ Θεοῦ, ὅπως ψάλλουμε σέ πολλούς Θεομητορικούς ὕμνους.
Ἡ κιβωτός τῆς Διαθήκης λοιπόν εἶναι ἡ πιο εὔγλωττη προτύπωση τῆς Παναγίας καί τοῦ ὑπερφυοῦς Μυστηρίου τῆς θείας Ἐνανθρωπήσεως. Καί τοῦτο, διότι φυλασσόταν στά Ἅγια τῶν Ἁγίων τῆς Σκηνῆς τοῦ Μαρτυρίου καί κατόπιν τοῦ Ναοῦ τοῦ Σολομῶντος καί ἐμπεριεῖχε τίς δύο πλᾶκες τοῦ Νόμου, τήν χρυσή στάμνα μέ τό μάννα καί τήν ράβδο τοῦ Ἀαρών πού βλάστησε. Αὐτά προτύπωναν τήν Παναγία μας, καθώς δέχθηκε μέσα Της τόν Χριστό.
Ὁ Χριστός εἶναι Ἐκεῖνος, ὁ Ὁποῖος ἔδωσε τίς πλᾶκες τοῦ Νόμου στόν Μωϋσῆ καί μᾶς διδάσκει πλέον μέ τό ἱερό Εὐαγγέλιο, πού συμπληρώνει καί ἐπαληθεύει τόν Νόμο. Ὁ Χριστός εἶναι Ἐκεῖνος, ὁ Ὁποῖος μᾶς τρέφει, ὄχι πλέον μέ τό μάννα, ἀλλά μέ τό Σῶμα Του καί τό Αἷμα Του. Ὁ Χριστός εἶναι Ἐκεῖνος, ὁ Ὁποῖος μᾶς σώζει μέ τήν Ἱερωσύνη Του, ἡ ὁποία μαρτυρεῖται ἀπό τήν ράβδο τοῦ Ἀαρών πού βλάστησε.
Αὐτές οἱ προφητικές εἰκόνες ἔγιναν κι ἕνας ἀκόμη θεομητορικός ὕμνος, πού λέει: «Ἄνωθεν οἱ Προφῆται σέ προκατήγγειλαν, στάμνον, ράβδον, πλᾶκα, κιβωτόν, λυχνίαν, τράπεζαν, ὄρος ἀλατόμητον, χρυσοῦν θυμιατήριον καί σκηνήν, πύλην ἀδιόδευτον, παλάτιον καί κλίμακα καί θρόνον τοῦ βασιλέως».
Ἐπίσης καί πολλοί Ἁγιογράφοι ἐμπνεόμενοι ἀπό αὐτή τήν περιγραφή ἔφτιαξαν ὡραῖες Εἰκόνες τῆς Παναγίας, ὅπου δεσπόζει στό κέντρο ἡ Θεομήτωρ μέ τόν Χριστό στήν ἀγκαλιά Της καί περιμετρικά εἰκονίζονται οἱ διάφοροι Προφῆτες κρατώντας εἰλητάρια μέ τη σχετική προφητεία τους γιά τήν Παναγία.
Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,
Ἡ ὕψιστη τιμή πού ἀποδίδουμε στήν Παναγία μας ἔρχεται ὡς συνέπεια τῆς θείας Ἐνανθρωπήσεως. Στήν Παναγία μας συναντήθηκε ὁ ἄνθρωπος μέ τόν Θεό, γιατί μέσα της ὁ Θεός ἔγινε καί ἄνθρωπος, γιά νά γίνη ὁ ἄνθρωπος Θεός. Ἡ Παναγία εἶναι ἡ γέφυρα ἀπό τήν ὁποία κατέβηκε ὁ Θεός ἀνάμεσα στους ἀνθρώπους καί διά τῆς ὁποίας ἀνεβαίνει ὁ ἄνθρωπος στόν οὐρανό, ὅπως ψάλλουμε καί στούς Χαιρετισμούς Της.
Ἑπόμενο λοιπόν εἶναι ὅ,τι ἔχει σχέση μέ τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο νά ἀποτελεῖ ἀφορμή εὐχαριστιακῆς δοξολογίας καί εὐγνώμονος λατρείας πρός τόν Ἅγιο Τριαδικό Θεό καί νά γίνεται ἔκφραση ὕψιστης τιμῆς γιά τήν Παναγία μας, ἡ Ὁποία τήν ἀπεκδέχεται καί τήν μεταποιεῖ σέ ἱκεσία πρός τόν δι’ Αὐτῆς Ἐνανθρωπήσαντα Υἱό καί Λόγο τοῦ Θεοῦ γιά τη σωτηρία μας.
Ἄς μήν λείπει λοιπόν ἀπό τά χείλη καί τήν καρδιά μας τό πάντιμο καί μεγαλοπρεπές Ὄνομα τῆς Παναγίας μας καί κάθε φορά πού θά ἀκοῦμε τό ὄνομά Της στή διάρκεια τῆς θείας Λατρείας, ἐνδομύχως, ὅπως τόν τρισάγιο ὕμνο οἱ Ἄγγελοι πέριξ τοῦ ὑπερουρανίου Ἁγίου Θυσιαστηρίου πράττουν, ἔτσι κι ἐμεῖς ἄς ψάλουμε, ἄς βοοῦμε, ἄς κράζουμε καί ἄς λέμε: «Ὑπεραγία Θεοτόκε σῶσον ἡμᾶς» . Ἀμήν.
Εκτύπωση
Email
Συντάχθηκε στις 19 Αυγούστου 2025 .
Τὴν Κυριακή 24 Αὐγούστου 2025 , στὸν Ἱερὸ Ναὸ Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος Ποταμίου Καρλοβάσου, θὰ τελεσθῇ ἡ πρώτη Ἀρχιερατικὴ Θεία Λειτουργία , ἱερουργοῦντος τοῦ Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας, Μητροπολίτου Σάμου, Ἰκαρίας καὶ Κορσεῶν κ.κ. Εὐσεβίου καί ὭΡΑ 7.00΄ - 10.30΄ π.μ.
Ὁ Ἱερὸς Ναὸς εἶναι μεταβυζαντινὸ κτίσμα τοῦ 10ου–11ου αἰῶνος, καὶ πρὸ ὀλίγων ἡμερῶν παρεδόθη πλέον εἰς τὴν Λατρεία τῆς Ἐκκλησίας. Ἀποτελεῖ μοναδικὸ μνημεῖο τῆς ἐποχῆς ἐκείνης, ἀποτυπώνοντας τὰ χνάρια τῆς βυζαντινῆς τέχνης, πρὸ τῆς λεγομένης «ἐρημώσεως» τῆς Σάμου (1470 μ.Χ.).
Προσκαλοῦνται οἱ φιλακόλουθοι καὶ φιλέορτοι ἀδελφοί μας νὰ παραστοῦν καὶ νὰ συμμετάσχουν σέ αὐτὴ τὴν εὐλογημένη σύναξη, γιὰ νὰ λάβουν τὴν χάρη καὶ τὴν εὐλογία τοῦ Κυρίου μας, καὶ νὰ θαυμάσουν τὰ μεγαλεῖα Του μέσα στὸ καταπράσινο, εὐλογημένο περιβάλλον, ὅπου εἶναι κτισμένος ὁ ἱστορικὸς αὐτὸς Ἱερὸς Ναός.
Εκτύπωση
Email
Συντάχθηκε στις 19 Αυγούστου 2025 .
ΒΡΑΔΙΑ ΑΓΑΠΗΣ
18/08/2025
Λίστα Δώρων Λαχειοφόρου Αγοράς Ενοριών(1)
Ακτοπλοϊκά Εισιτήρια για 2 άτομα σε οποιονδήποτε προορισμό μετ’ επιστροφής με πλοίο της DodekanisosSeaways{Χορηγία: DodekanisosSeaways}àΛαχνός 43
Πολυεργαλείο Einhell{Χορηγία: Ν.Χατζηιακώβου } àΛαχνός 451
Διαμονή 2 ατόμων στον Όμιλο DoryssaàΛαχνός 976
Δωροεπιταγή Super Market αξίας 100€{Χορηγία: Σκλαβενίτης}àΛαχνός 1760
Γεύμα για 4 άτομα στον μπουφέ του Samian Mare Hotel Suites & Spa àΛαχνός 5564
Γεύμα για 4 άτομα στον μπουφέ του Samian Mare Hotel Suites & Spa àΛαχνός 1509
Γεύμα για 4 άτομα στο Εστιατόριο «Remataki» στο ΠυθαγόρειοàΛαχνός 5408
Επιταγή έκπτωσης 50€ στο Restaurant Ble στο Ξενοδοχείο Glicorisa àΛαχνός 5395
Επιταγή έκπτωσης 50€ στο Restaurant Ble στο Ξενοδοχείο Glicorisa àΛαχνός 48
Επιταγή έκπτωσης 50€ στο Restaurant Ble στο Ξενοδοχείο Glicorisa àΛαχνός 1300
Γεύμα για 2 άτομα στο Εστιατόριο «Ambrosia» στο ΠυθαγόρειοàΛαχνός 4109
Γεύμα για 2 άτομα στην Ταβέρνα «Φωλιά της γεύσης» στη ΛέκκαàΛαχνός 235
Δωροεπιταγή Super Market αξίας 30€ {Χορηγία: Βαγιανός}àΛαχνός 72
Δωροεπιταγή Super Market αξίας 20€ {Χορηγία: Κρητικός}àΛαχνός 2608
Γενικές εξετάσεις {Χορηγία: Biomedica Γ.Αρβανίτης}àΛαχνός 621
Γενικές εξετάσεις {Χορηγία: Biomedica Γ.Αρβανίτης}àΛαχνός 977
Κορνίζα {Χορηγία: Homestore Μ.Χατζηαντωνιάδη}àΛαχνός 1428
Λίστα Δώρων Λαχειοφόρου Αγοράς (2)
Ακτοπλοϊκά Εισιτήρια για 2 άτομα με δίκλινη καμπίνα από Β.Αιγαίο για Πειραιά μετ’ επιστροφής{Χορηγία: Πρακτορείο Διακογεωργίου - HellenicSeaways}àΛαχνός 198
Ταξίδι 2 ατόμων για Τουρκία{Χορηγία: SAMOSYACHTSERVICES Τ.Νικολαϊδης Πυθαγόρειο}àΛαχνός 354
Φριτέζα αέρος Eskimo {Χορηγία: Electronet Κ.Χατζηαντωνιάδης}àΛαχνός 243
Ατμοκαθαριστής Karcher {Χορηγία: Γ.Μαργαρώνης } àΛαχνός 251
Γεύμα για 4 άτομα στον μπουφέ του Samian Mare Hotel Suites & Spa àΛαχνός 576
Επιταγή έκπτωσης 50€ στο Restaurant Ble στο Ξενοδοχείο Glicorisa àΛαχνός 575
Επιταγή έκπτωσης 50€ στο Restaurant Ble στο Ξενοδοχείο Glicorisa àΛαχνός 435
Επιταγή έκπτωσης 50€ στο Restaurant «Elia» στο Πυθαγόρειο àΛαχνός 254
Γεύμα για 2 άτομα στο Εστιατόριο «Knife & Fork» στο ΠυθαγόρειοàΛαχνός 235
Γεύμα για 2 άτομα στην Ταβέρνα «Ακρογυάλι» στον Κάμπο ΜαραθοκάμπουàΛαχνός 292
Δωροεπιταγή Super Market αξίας 50€{Χορηγία: ΑΒ Βασιλόπουλος Γ.Αναγνώστου} àΛαχνός 528
Δωροεπιταγή Super Market αξίας 30€ {Χορηγία: Βαγιανός Market}àΛαχνός 379
Δωροεπιταγή Κρεοπωλείου αξίας 20€ {Χορηγία: Κρεοπωλείο Μαρκουλής}àΛαχνός 524
Δωροεπιταγή Κρεοπωλείου αξίας 20€ {Χορηγία: Κρεοπωλείο Μαρκουλής}àΛαχνός 690
Ούζο{Χορηγία: Ζαρμπάνης}àΛαχνός 806
Ούζο{Χορηγία: Ζαρμπάνης}àΛαχνός 470
Συσκευασία Χυμού Giagia mas{Χορηγία: Coffee Plus Γ.Αγαδάκης}àΛαχνός 496
Συσκευασία Χυμού Giagia mas{Χορηγία: Coffee Plus Γ.Αγαδάκης}àΛαχνός 473
Ακουστικά ασύρματα {Χορηγία: SMS X.Δημητρίου}àΛαχνός 300
Παιδικό παιχνίδι {Χορηγία: SMS X.Δημητρίου}àΛαχνός 34
Ασημένια Εικόνα {Χορηγία: Χρυσοχοείο Ι.Δροσινός}àΛαχνός 547
Βιβλίο {Χορηγία: Βιβλιοπωλείο Spirit Π.Παπαγεωργίου}àΛαχνός 484
Σετ περιποίησης προσώπου {Χορηγία: Φαρμακείο Α.Δημητρίου}àΛαχνός 101
Σετ περιποίησης προσώπου {Χορηγία: Φαρμακείο Σ.Καλησπέρη}àΛαχνός 356
Σετ περιποίησης προσώπου {Χορηγία: Φαρμακείο Α.Φωτίου}àΛαχνός 708
Σετ περιποίησης προσώπου {Χορηγία: Φαρμακείο Κ.Ξενάκης}àΛαχνός 304
Σετ περιποίησης προσώπου {Χορηγία: Φαρμακείο Μ.Κελεσίδου}àΛαχνός 279
Σετ περιποίησης προσώπου {Χορηγία: Φαρμακείο Α.Τσακουμάγκου}àΛαχνός 728
Εκτύπωση
Email
Συντάχθηκε στις 12 Αυγούστου 2025 .
«Ἡ μεσιτεία τῆς Θεομήτορος»
Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,
Στή μεθέορτη περίοδο τῆς ἑορτῆς τῆς ἀθανάτου κοιμήσεως τῆς Παναγίας μας καί τῆς μετ’ αὐτήν μετάστασεώς Της στούς Οὐρανούς, ἐπιβάλλεται σήμερα νά ὁμιλήσουμε γιά τό πάντιμο Πρόσωπο τῆς Θεομήτορος καί κυρίως γιά τόν ρόλο Της στή σωτηρία μας.
Ἐμεῖς οἱ Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί ὑπολογίζουμε πάρα πολύ στήν μεσιτεία τῆς Παναγίας μας. Γιά τόν λόγο αὐτό ἑορτάζουμε μέ τρόπο πανηγυρικό τή σημερινή ἑορτή καί μάλιστα τήν ὀνομάζουμε «Πάσχα τοῦ καλοκαιριοῦ», προσδίδοντας σ’ αὐτήν σωτηριολογικές διαστάσεις.
Ἡ Παναγία μας ξεχρέωσε τό κοινό ἀνθρώπινο χρέος τοῦ θανάτου, ἀλλά δέν παρέμεινε στόν τάφο γιά πάντα. Τρεῖς ἡμέρες μετά τήν ταφή της, ὅταν οἱ Μαθητές ἦλθαν καί ἄνοιξαν τόν τάφο στή Γεθσημανῆ γιά νά προσκυνήσει ὁ Ἀπόστολος Θωμᾶς, βρῆκαν τόν τάφο ἄδειο. Ἔμελλε στόν Θωμᾶ, ὁ ὁποῖος πιστοποίησε τήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ μετά ἀπό ὀκτώ ἡμέρες, νά πιστοποιήσει καί τήν μετάσταση τῆς Παναγίας μας στόν Οὐρανό. Σύμφωνα μάλιστα μέ τήν παράδοση ἔλαβε ἀπό τήν Ἴδια καί τήν τιμία Της Ζώνη, ὡς ἀπόδειξη τῆς ἐν ζωῇ μετά σώματος καί ψυχῆς μεταστάσεώς Της στούς Οὐρανούς.
Ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός δέν ἐπέτρεψε νά γνωρίσει ἡ Μητέρα Του τήν διαφθορά τοῦ θανάτου καί νά ἀποσυντεθεῖ τό πάναγνο σῶμα Της, ἀφοῦ τό σῶμα αὐτό φιλοξένησε τόν Θεάνθρωπο, κυοφορώντας Τον γιά ἐννέα μῆνες. Τήν τρίτη ἡμέρα ὁ Χριστός ἀνέστησε τήν Παναγία καί τήν μετέστησε ζωντανή στόν Οὐρανό μαζί Του. Ἡ Παναγία μας δηλαδή δέν περιμένει τήν ἀνάσταση τῶν νεκρῶν στήν Δευτέρα Παρουσία, ὅπως ὅλο τό ἀνθρώπινο Γένος, ἀλλά βρίσκεται μέ τό σῶμα καί τήν ψυχή Της ἤδη στή Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν. Αὐτό τήν καθιστᾶ αὐτομάτως πρέσβειρα καί μεσίτρια τοῦ ἀνθρωπίνου Γένους. Τό δε ἀνθρώπινο γένος καί ἰδίως τό γένος τῶν Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν καταφεύγει στήν πρεσβεία καί τήν προστασία Της καί ἀπευθύνεται μέ θέρμη καρδίας στήν Μητέρα τοῦ Θεοῦ, πού ταυτοχρόνως ὑπάρχει καί Μητέρα ὅλων τῶν ἀνθρώπων.
Ἡ προστασία μας ἀπό τήν Παναγία καί ἡ μεσιτεία Της γιά ἐμᾶς στηρίζεται τόσο στήν Ἁγία Γραφή, ὅσο καί στή δισχιλιετῆ παράδοση τῆς Ἐκκλησίας μας.
Α) Στήν συνάντησή της μέ τήν Ἐλισάβετ, ἀμέσως μετά τόν Εὐαγγελισμό, ἡ Παναγία μας ἄρχισε νά ὑμνεῖ τόν Κύριο πού ἐπέβλεψε στήν ταπείνωσή Της καί ἐκεῖ σέ κάποιο σημεῖο λέει: «ἀπό τώρα θά μέ μακαρίζουν ὅλες οι γενιές τῶν ἀνθρώπων» . Ὁμιλεῖ προφητικά γιά τόν ἴδιο Της τόν ἑαυτό καί περιγράφει τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο θά Τήν προσεγγίζουμε ζητώντας τήν προστασία καί τήν μεσολάβησή Της στόν Κύριο γιά τή σωτηρία μας.
Β) Καί τοῦτο ἀμέσως τό βλέπουμε νά γίνεται πραγματικότητα ἤδη ἀπό τόν Γάμο στήν Κανά, ὅπου ὁ Κύριος καί ἡ Παναγία μας ἦταν προσκεκλημένοι. Ὅταν λοιπόν τελείωσε τό κρασί, οἱ οἰκοδεσπότες, ὅπως μᾶς ἀφήνει ὁ Ἰωάννης νά ἐννοήσουμε, ἀπευθύνθηκαν στήν Παναγία καί Ἐκείνη ἀνταποκρινόμενη στήν παράκλησή τους ζήτησε ἀπό τόν Υἱό της καί Θεό μας τήν θαυματουργική Του παρέμβαση καί κατά τήν διήγηση τοῦ Ἰωάννου, ἐκεῖ ὁ Χριστός ἐπετέλεσε τό πρῶτο του θαῦμα.
Γ) Ἀκολούθως στό Εὐαγγέλιο τοῦ Ἰωάννου καί πάλι, διαβάζουμε πώς ὅταν ὁ Ἰησοῦς εἶδε ἀπό τό ὕψος τοῦ Σταυροῦ τήν Μητέρα Του καί τόν Μαθητή ποῦ ἀγαποῦσε, δηλαδή τόν Ἰωάννη, προτοῦ ἐκπνεύσῃ, παρέδωσε τήν μητέρα Του στήν προστασία τοῦ Ἰωάννη καί τόν Ἰωάννη τόν κατέστησε υἱό της Παναγίας. Καταλαβαίνουμε λοιπόν πώς ὁ Σταυρωμένος Χριστός στόν πρόσωπο τοῦ Ἰωάννη ἐμπιστεύεται στήν προστασία τῆς Παναγίας μας καί ὅλους ἐμᾶς, πού πιστεύουμε ὅτι ὁ Χριστός εἶναι ὁ Σωτῆρας καί Λυτρωτής μας. Υἱοθετηθήκαμε ὡς παιδιά τῆς Παναγίας καί ἀπολαμβάνουμε τήν στοργή καί τήν φροντίδα τῆς μεγάλης μας Μητέρας, κάθε φορά πού προστρέχουμε σ’Αὐτήν.
Δ) Στήν καθολική ἐπιστολή τοῦ Ἁγίου Ἰακώβου τοῦ Ἀδελφοθέου στόν στίχο 16 τοῦ 5ου κεφαλαίου διαβάζουμε: «πολύ ἰσχύει δέησις δικαίου ἐνεργουμένη». Εἶναι πολύ δυνατή δηλαδή ἡ δέηση, ἡ ἱκεσία, ἡ προσευχή ἑνός δικαίου ἀνθρώπου πρός τόν Θεό. Ἡ Ἐκκλησία μας μάλιστα διασκεύασε τόν παρόντα στίχο καί τό ἔβαλε στήν ὑμνολογία, ἐξειδικεύοντας τήν σημασία του γιά τήν Παναγία μας, λέγοντας: «Πολλά γαρ ἰσχύει δεήσις Μητρός πρός εὐμένειαν Δεσπότου». Ἄς σκεφθοῦμε ἐπίσης, πώς ἡ Παναγία μας δέν συμπεριλαμβάνεται ἁπλῶς μεταξύ τῶν δικαίων, ἀλλά εἶναι ἡ Μητέρα τοῦ Θεοῦ καί παρίσταται στά δεξιά τοῦ θρόνου τῆς μεγαλωσύνης αὐτοῦ «ἐν κροσσωτοῖς χρυσοῖς περιβεβλημένη πεποικιλμένη» , ὅπως προφητεύει ὁ βασιλιᾶς Δαβίδ (Ψαλμός ΜΔ, 14)
Πράγματι, μέσα ἀπό τήν πλούσια λατρευτική ζωή τῆς Ἐκκλησίας μας ἀντιλαμβανόμαστε τήν ἀποδεδειγμένη καί ἐγγυημένη προστασία Της, ὅπως ὑμνεῖται καθημερινά στά τροπάρια καί τούς ὕμνους, ἀνάμεσα στούς ὁποίους ξεχωριστή θέση ἔχουν ὁ μικρός καί ὁ μεγάλος Παρακλητικός Κανόνας καί οἱ Χαιρετισμοί τῆς Θεοτόκου. Κοντά σ’αὐτά ἄς προσμετρήσουμε τά ἀναρίθμητα ὀνόματα, μέ τά ὁποῖα ὁ εὐσεβής ὀρθόδοξος Λαός μας ἀποκαλεῖ τήν Παναγία μας καί τά ὁποῖα ἀπηχοῦν στά πάμπολλα θαύματα καί τίς ἐπεμβάσεις Της, ὡς καί στήν ἀκοίμητη πρεσβεία καί μεσιτεία Της πρός τόν Δεσπότη Χριστό, ἀποδεικνύοντας τήν φροντίδα καί τήν ἀγάπη Της γιά ἐμᾶς.
Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,
Ὅταν ἡ Παναγία μας στό Γάμο τῆς Κανά ἐπενέβη γιά νά γίνει τό θαῦμα, ἔθεσε στούς ἀνθρώπους μιά βασική προϋπόθεση, ἡ ὁποία δέν πρέπει νά μᾶς διαφεύγει. Τούς συμβούλευσε νά κάνουν ὅ,τι θά τούς ἔλεγε ὁ Χριστός. Και σ’ ὅλους ἐμᾶς τό ἴδιο λέει μέχρι σήμερα. Ἄν θέλετε νά μεσιτεύσω γιά ἐσᾶς, ἐάν θέλετε νά ἐπιτύχετε μιά θαυμαστή λύση, τότε νά κάνετε πράξη ὅ,τι λέει ὁ Χριστός. Καί ὁ Χριστός ὁμιλεῖ σ’ ἐμᾶς τόσο μέσα ἀπό τήν Ἁγία Γραφή, ὅσο καί μέσα ἀπό τή ζωή τῆς Ἐκκλησίας. Ἡ Παναγία μας βοηθεῖ καί συντρέχει τούς ἀνθρώπους, ὅταν κι ἐκεῖνοι ὑπακούουν στόν Χριστό καί βαδίζουν σύμφωνα μέ τά ὅσα ἡ Ἐκκλησία μᾶς διδάσκει.
Ἄν ἔχουμε τήν ἀξίωση νά μᾶς βοηθεῖ ἡ Παναγία καί νά πρεσβεύει γιά ἐμᾶς, πρέπει κι ἐμεῖς νά ζοῦμε κατά τό θέλημα τοῦ Θεοῦ. Νά προσευχόμαστε, νά ἐκκλησιαζόμαστε, νά νηστεύουμε, νά ἐξομολογούμαστε, νά εἴμαστε ἐλεήμονες καί φιλάνθρωποι, νά προσερχώμαστε συχνά γιά νά κοινωνοῦμε τῶν Ἀχράντων Μυστηρίων μέ καρδιά καθαρή καί τότε κατά τό θέλημα πάντα τοῦ Θεοῦ θά λαμβάνουμε τό δώρημα.
Ἄς μήν θυμόμαστε τόν Χριστό καί τήν Παναγία μας μόνο στίς δύσκολες στιγμές. Τό ὄνομά Τους ποτέ νά μή λείπει ἀπό τά χείλη μας καί τήν καρδιά μας. Ἡ Ἐκκλησία μας ὡς στοργική Μητέρα φρόντισε σέ κάθε Ἀκολουθία νά ἀκοῦμε πολλές φορές τό ὄνομα τῆς Παναγίας καί τοῦ Σωτῆρος μας Χριστοῦ: «Τῆς Παναγίας ἀχράντου, ὑπερευλογημένης, ἐνδόξου Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου καί ἀειπαρθένου Μαρίας, μετά πάντων τῶν Ἁγίων μνημονεύσαντες ἑαυτούς καί ἀλλήλους καί πᾶσαν τήν ζωήν ἡμῶν Χριστῷ τῷ Θεῶ παραθώμεθα.»
Ἡ Παναγία βοηθεῖ στή σωτηρία μας καί ὁ Χριστός μᾶς σώζει. Ἀμήν.
Εκτύπωση
Email